Bærekraftig elbildemontering i praksis

Gjenvinning og gjenbruk hos Grønvolds Bil-demontering AS: Bærekraftig praksis i bilindustrien.

Del dette innlegget

Autoretur gav nylig ut sin Miljørapport for 2022, der tallene viser svært gode målinger for gjenbruk. Andelen ombruk av bildeler har økt betydelig med en gjenvinningsgrad på nesten 98%.

Bildeler som demonteres av kasserte kjøretøy videreselges som brukte bildeler gir store reduksjoner i utslipp av CO₂. Ombruk av deler av stål i 2022 sparte 37 000 tonn CO2 og 130 GWh.

Som en sentral aktør i denne sirkulærøkonomien opererer Grønvolds Demontering i Brumunddal, med over 1 500 forsikringsbiler som demonteres årlig skaper de en mer bærekraftig bilbransje. Daglig leder Morten Dalen forklarer hvordan dette fungerer i prakis:

GBD har et omfattende samarbeid med forsikringsaktører over hele landet. Når en bil blir varslet som kassert, betaler vi en avtalt pris og henter den fra forsikringsselskapet. Bilen blir deretter en del av den viktige sirkulærøkonomien.

Ved ankomst til GBD gjennomgår hver forsikringsbil en nøye prosess for miljøsanering. Først fjernes alt farlig avfall, inkludert drivstoff, væsker og batterier. Disse materialene går deretter inn i et eget kretsløp, slik at de kan håndteres på en forsvarlig og miljøvennlig måte. Dalen deler også:

– Vi var nok blant de første som demonterte en Tesla i Norge. Mange så nok rart på oss og mente det var galskap, men vi ser nå at det ikke var så dumt likevel.

Slik foregår gjenvinningen av elbilbatterier:

  1. Biloppsamlerne får inn en vrakbil med høyenergibatterier
  2. Biloppsamlerne tar ut batteriene og vurderer om de skal gjenvinnes eller gjenbrukes
  3. Et batteri som skal gjenvinnes sendes til Stena recycling Batteri eller Batteriretur Høyenergi AS
  4. Stena recycling batteri eller Batteriretur Høyenergi sjekker status på batteriet, lader det ut og gjenbruker strømmen
  5. Batteriet plukke fra hverandre og de ytre materialene, plast, kabler, metall, går til vanlig gjenvinning
  6. Battericellene går inn i fragmenteringsverket og separerer ut de verdifulle metallene
  7. De verdifulle metallene (litium, kobolt, mangan) brukes om igjen – for eksempel i nye batterier

En viktig faktor for GBD er sporbarhet. Dalen påpeker viktigheten av å kunne følge delene tilbake til sin opprinnelse. Dette er spesielt viktig når det gjelder el- og hybridbiler som inneholder verdifulle komponenter, inkludert høykapasitetsbatterier. GBD har etablert et system for å diagnostisere og lage tilstandsrapporter for hver bil som kommer inn, slik at de kan sikre sporing av delene.

Grønvolds Bil-demontering AS har tusenvis av deler fra kasserte og kondemnerte biler på lager. De avgjør manuelt hvilke deler som skal tas vare på, basert på verdi og etterspørsel. Noen biler går direkte til lagring uten at deler blir plukket, og disse blir plassert i et hyllesystem utendørs for enkel tilgang når det kommer forespørsler om deler. Dette unike systemet, utviklet av Jan Grønvold, sikrer effektivitet og organisering. Jan Grønvold utdyper:

– Det er jo gøy når folk kommer hit for å lære. Vi får mer ut av de kasserte bilene i dag enn for noen år siden.

Når bilene i hyllene blir tømt eller for gamle, blir de presset og sendt til ordinær gjenvinning. Denne prosessen sikrer at selv etter at de brukbare delene er tatt vare på, blir resten av bilen håndtert på en ansvarlig måte.

En av de mest imponerende aspektene ved Grønvolds Bil-demontering AS er tilgangen de gir til kunder. Hver eneste del som blir plukket av bilene, blir kvalitetssjekket, fotografert og registrert i en omfattende database. Dette gjør at delene er tilgjengelige for både privatperson og profesjonelle aktører.

Les hele rapporten fra Autoretur her.

Del dette innlegget

Få tilbud og nyttige tips via vårt nyhetsbrev

Flere artikler

Takk, vi har registrert skjemaet.

Viktig: Merk varen med returnummer 0

Send til :

Grønvolds Bil-Demontering AS

Lillehaugveien 162

2385 Brumunddal